Robin van Persie.

Den här bloggen ekar tomt allt för mycket, men då och då får jag för mig att jag vill skriva ett inlägg här. Nu är ett sånt tillfälle, ett par dagar efter att van Persie gjort klart för oss alla att han tänker lämna Arsenal.

Så länge jag har spelat fotboll så har jag alltid haft ett favoritlag, laget är Arsenal FC. Jag fick en Ljungberg-tröja när jag var 9 år. Det kan också vara anledningen till att det blev Arsenal som fastnade i mitt hjärta, den där svensken med rött hår. 

2004 skrev en talang från Holland på för Arsenal, en spelare med enorm talang men som hade en förmåga att hamna i bråk med tränare och även medspelare. Det var van Persie som hade blivit värvad av Arsené Wenger. 2005 var han med och sköt FA-cup titeln till Gunners, men sen har det inte blivit så mycket mer. Final i Champions League 2006, jag kommer ihåg att jag tittade på matchen, men jag blev inte förkrossad när Barcelona avgjorde matchen. Var bara 12 år gammal och var inte mycket av ett Arsenal-fan än. van Persie satt på bänken, tillsammans med bla. Dennis Bergkamp och Jose Antonio Reyes. Robin fick inte spela någonting i den finalen, Arsenal förlorade med 2-1 och är fortfarande utan en CL-titel.

Det var först runt 2008 som jag började titta på Arsenal regelbundet, jag vet inte varför det blev just så, men efter 2-1 segern mot Man Utd på Emirates så var jag fast. Varje helg sittandes framför teven. Jag hade direkt fått en favoritspelare, och som ni alla säkert kan gissa så var det Robin van Persie. Varför är en riktigt bra fråga, han var ofta skadad, gjorde inte alltför mycket mål och glänste inte på något vis. Men det var något ändå, vänsterfotad som jag också är, gjorde ofta snygga mål. Men har faktiskt ingen riktigt bra förklaring varför det var så självklart att det skulle stå "van Persie" på min Arsenal-tröja.

Förra året blev han kapten för Gunners, då Cesc och även Nasri lämnade det sjunkande skeppet från norra London. Arsenal var mer uträknad än någonsin. Vi hade nu en stor stjärna kvar i truppen, och det var just RvP. Han valde att stanna kvar och hjälpa laget som hade hjälpt honom med så mycket genom åren.
 
Jag har varit på två matcher i London, dels mot Bolton i September 2010, då spelade inte Robin pga. skada. Men Arsenal vann ändå med 4-1 efter 1-1 i halvlek. Sen har jag varit på matchen mot City nu i våras, då Arteta skickade in 1-0 i den 87:e minuten. Jag fick äntligen se min stora idol live, jag satt på första raden bakom Joe Hart i första halvleken. Robin hade en nick på en hörna som han nicka på Vermaelen och upp i ribban, jag såg nu Robin stå 15 meter framför mig och bara stirrade rakt mot mig. Egentligen så stirrade han ju på målet men eftersom jag satt precis bakom målet så kändes det som att han stirrade på oss fans. Så jag fick inte se honom göra mål, men Arsenal vann och det är ju huvudsaken. Ingen spelare är ju större än klubben. 
 
Arséne Wenger har alltid hållt Robins potential högt, även fast han tillbringade mer tid i sjukstugan än på fotbollsplanen. Även när van Persie hamnade i häktet efter att han var misstänkt för våldtäkt så fick han stanna kvar i klubben, Wenger visste vad som gick att plocka fram i denna Holländare. Som vi alltid har sagt, Arséne knows.

Nog skulle han få rätt också, för efter en helt skadefri säsong så gjorde van Persie 30 mål på 38 ligamatcher, vann skytteligan i Premier League före Wayne Rooney och Robin var nu betraktad som en utav världens bästa fotbollspelare. Men det femårs-kontrakt han ritade på 2008 skulle snart gå ut, många klubbar hade anmält sitt intresse för honom. Efter veckors av spekulationer så kom det ut offentligt, van Persie kommer inte förlänga sitt kontrakt med Arsenal.

This is an update for the fans about my current situation. I have kept quiet all this time out of respect and loyalty for the club and as agreed with Mr. Gazidis and Mr. Wenger, but since there is so much speculation in the media, I think it is fair for you guys to know what’s really going on at the moment.

As announced earlier this year I had a meeting with the Boss and Mr. Gazidis after the season. This was a meeting about the club’s future strategy and their policy. Financial terms or a contract have not been discussed, since that is not my priority at all.

I personally have had a great season but my goal has been to win trophies with the team and to bring the club back to its glory days. Out of my huge respect for Mr. Wenger, the players and the fans I don’t want to go into any details, but unfortunately in this meeting it has again become clear to me that we in many aspects disagree on the way Arsenal FC should move forward.

I’ve thought long and hard about it, but I have decided not to extend my contract. You guys, the fans, have of course the right to disagree with my view and decision and I will always respect your opinions.I love the club and the fans, no matter what happens. I have grown up and became a man during my time with Arsenal FC. 

Everybody at the club and the fans have always supported me over the years and I have always given my all (and more) on and off the pitch. I am very proud of being part of this fantastic club for the last 8 years. As soon as Mr. Gazidis is back from his 2-week holiday in America further meetings will follow and I will update you if and when there are more developments.

Robin van Persie


Jaha, så var det med det alltså. Efter alla dessa år som han fått förtroende av klubben och managern, när han nu varit lagkapten i endast en säsong, är klubben genom alla tider 8:e bästa målskytt så slutar allt bara med en kniv i ryggen för alla oss fans. Tack för det Robin, verkligen.






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0