Min andra Londonresa!

Tjena! Som jag skrev på facebook-gruppen igår så ska jag ta och berätta om min Londonresa från helgen, då Arsenal mötte Manchester City. Detta var som ni kan läsa i rubriken min andra resa till London, var över förra säsongen då Bolton besegrades med 4-1. Men låt oss ta det från början. 

03.30 bar det av från Söderhamn, med Pappa Stefan (Arsenal-fan) och styvpappa Lars (City-fan). Efter ett kort stopp i min lägenhet i Gävle för att hämta min gula matchtröja (förra årets bortatröja) och min halsduk så fortsatte resan mot Stockholm och Arlanda. Där blev det resans två första öl, kan man börja dagen bättre än med två kalla Corona?



Såhär påbörjas en fotbollsresa!

Väl framme i England och Gatwick Airport så blev det tågresa till Victoria Street och sen Taxi vidare till hotellet. Men matchbiljetterna skulle hämtas ut på ett annat hotell på Tottenham Court Road, vem kom på idén att lämna Arsenalbiljetter där? 

Sen fick vi bekräftat för oss vilket skit allt som har med Tottenham att göra är, efter nästan två timmars letande efter en pub så hittade vi tillslut ett slitet ställe där dom visade Sunderland - Tottenham, 0-0 slutade matchen. Tack för underhållningen Spurs!

Sen blev det Taxi upp till hotellet igen, lämna in väskorna och ut på närmaste pub för ytterligare ett par öl. Men dagen hade varit lång så det blev tillbaka till hotellet rätt tidigt, och ladda för matchen. 

Söndagen började med frukost på Subway, (jag vet inte vad det var min macka, men mätt var jag hela dagen) innan det blev dags att leta sig ner i tunnelbanesystemet och börja resa upp mot Islington/Highbury. Allt gick smidigt, trots att tunnelbanan innehåller ungefär en miljon linjer. 

Ut ur tunnelbanen och in på puben som hade det vackra namnet "The Famous Cock", väldigt brittisk enligt mig. Där var det redan fullt med folk och efter en stund var det dags för Man United - QPR. 300 Arsenalfans blev snabbt 300 QPR fans, så stämmningen när United fick straff efter en offside och sen utvisning på en QPR-spelare var inte alltför bra, och buropen när Rooney la bollen på straffpunktet gick inte att ta miste på. Men mål blev det och lika fort tyst. Men vad gör det? Det var Arsenal - Man City som vi alla var där för att se. Så efter en timme ungefär så påbörjades promenaden bort mot Emirates. 

Att hitta Emirates är inte den enklaste saken här i världen, men efter en stund så var vi framme. Lukten av den stekta löken låg i luften, och folk började strömma mot arenan. Efter ett varv runt arenan så gick vi in, biljetter på första raden på Clock End vilket gjorde att vi såg matchen bra i Arsenalväg i första halvlek, men inte i andra. 



Efter ha kikat på uppvärmningen var det dags för match, Arsenal skulle börja anfalla mot oss. Några speciella situationer från matchen kommer jag inte ihåg på samma sätt som när man kollar på TV, men när van Persie nickade på Vermalen upp i ribban så gick inte mitt ansiktsuttryck att köpa för pengar, vad fan hände?

0-0 i halvtid, Arsenal var närmast ett ledningsmål. Andra halvlek och nu hade vi Szczesny precis framför oss, vilket var underhållade att titta på honom bara. Springer fram och tillbaka och hoppar och skuttar. Sen kom 1-0, trodde jag iallafall. van Persie var offside, men det märkte inte jag förrän efter fem sekunders jublande, skitkul. Sen skulle 1-0 komma igen, fyra gånger om enligt mig. Walcott, Hart, Vermaelen öppet mål, Benayoun, Benayoun, stolpe, hörna. Blev det inte mål?! Men det skulle komma, jag hade suttit och skrikit hela matchen på att Arsenal skulle börja skjuta, och det var precis vad Arteta gjorde. Han sköt och Emirates exploderade, tre minuter från slutet hade Mikel Arteta skjutit Gunners ett stort steg närmare CL-spel kommande säsong. Men några minuter senare skulle Mario Balotelli ta och stjäla rubrikerna, en idiottacklning på Sagna och det röda kortet kom äntligen upp ur Atkinson ficka. En flaska kom inflygandes från bortaklacken, vilket vår gode målvakt la märke till. Så vad gör Szcesny? Han tar flaskan, låtsas ta en klunk av den och gör "wankers" och pekar mot City-klacken. Hur underbar? Sen var det slut, Arsenal vinner med 1-0 och det stora jublet bryter ut igen.



Segern är vår!

Efter matchen blev det tillbaka till "The Famous Cock" för en segeröl eller två, och sen tunnelbanan tillbaka till Paddington och hotellet. Kvällen avslutades på puben vid hotellet, segern var vår!
RSS 2.0